zaterdag 7 maart 2009

mijn klas

kinderen bouwen een huisje voor knutselles




dit is mijn klaslokaal




enkele foto's van in het weeshuis

het parachutespel

les rond kleuren




poppenspel









Enkele geplande uitstappen en observaties…

Ja inderdaad, we willen hier zoveel mogelijk zien en meemaken en daarom zullen we:

- zondag na de kerkdienst naar Kyarumba gaan, het schijnt dat het er erg mooi is om te
wandelen en we nemen onze picknick mee,
- maandag gaan observeren in het lager onderwijs van de school in Kagando,
- vrijdag naar Kasese gaan en er een lerarenopleiding kleuteronderwijs gaan bekijken,
- het weekend van 14 en 15 maart naar Fort Portal gaan, een belangrijke stad in Uganda
- proberen om eens mee te gaan op outreach (dit gaat uit van het ziekenhuis voor mensen
die niet zelf kunnen komen)
- proberen om eens een bevalling mee te maken (er zijn hier twee studenten vroedkunde)

We hebben nog heel wat te doen dus… we hebben ook vele vergaderingen en voorbereidingswerk voor onze bachelorproef, dus we weten hier nog steeds wat te doen! O ja, ik heb hier dus een ander telefoonnummer hé, dus voor de geïnteresseerden: 25678/34 714 17
En als we volgende week vrijdag naar Kasese gaan kunnen we misschien terug eten in hotel Margherita… het is er echt heerlijk! Hmm… het doet me denken aan ‘in de Vette os’ waar ik opdien de zondag in Poperinge… Ze mogen alvast een tafeltje voor mij reserveren als ik terug ben, ik zou wel een maandmenu eten!
We zijn hier nu ondertussen met 11 personen in het Clayhouse: Bieke en ik, de studenten van Roeselare (Cedric en Bieke), de studenten van Kortrijk (Eveline, Kimberly en Lieselotte), dan een koppel van Duitsland (Eva is laborante en Jens dokter), de Duitse dokter René en een meisje van de UK die nog twijfelt om verder te studeren voor vroedvrouw of voor dokter. We komen allemaal goed overeen en het is wel leuk… de dokter René is wel soms grappig

Stageverslag week 6

Maandag 2 maart:
Het regende vanmorgen echt ontzettend hard en daarom vreesde ik dat er geen kinderen gingen zijn in school… Na de mis gingen we dus richting school (veel trager dan anders want de weg was één grote modderpoel) en er waren wel kinderen maar veel veel minder dan anders. We hebben gewoon les gegeven zoals anders maar het was echt stil in school met zo weinig kinderen.
In de namiddag hadden we een afspraak met de directeur van de verplegingsschool omtrent onze bachelorproef. Hij was erg positief en we spraken meteen een datum af voor de uitvoering en we moesten zeggen hoeveel studenten van verpleegkunde we wilden gebruiken,… We zullen dan dus teruggaan naar de school om alles aan de studenten uit te leggen en hen in groepen te verdelen en dergelijke. De studenten zullen namelijk (minimum 4 in één klas) éénmaal per jaar een medisch onderzoek en activiteiten rond hygiëne doen in het lager en het kleuteronderwijs. Bieke en ik bereiden alle activiteiten voor zodat ze alles dan terug opnieuw kunnen gebruiken of dat ze precies weten wat ze dan nodig hebben voor de verschillende activiteiten (posters maken rond handen wassen voor het eten, een poppenspel over tanden poetsen, afval verzamelen en sorteren, lege potjes en dergelijke terug opfleuren om te gebruiken voor potloden in te stoppen,…)

Dinsdag 3 maart:
Deze voormiddag zijn we gaan observeren in een school in Kisinga (school die we tegenkomen op weg naar het weeshuis). Vandaag hebben we de kleuterklassen bekeken en morgenvoormiddag bekijken we dan het lager onderwijs. Hier zijn er maar twee kleuterklassen: je hebt ook baby class (zoals in onze stageschool) en middle en upper class zitten samen in één klas. De lessen zijn wel goed en er wordt hier veel meer aandacht gegeven aan beweging dan de school in Kagando. Hier is er zelfs een turnleerkracht aanwezig en de leerkrachten doen ook vaak tussendoortjes in de lessen, wat beter is.
In de namiddag zijn Bieke en ik samen naar het weeshuis geweest (vanaf nu gaan we samen omdat ik vorige week een onaangename ontmoeting had met een dronken man toen ik alleen op weg was …) en we hebben een poppenspel gedaan van ‘het verloren schaap’, de kinderen een tekening laten maken en die dan tot puzzel geknipt en terug laten maken en een ‘parachutespel’ gespeeld met een laken… Je weet wel, zoals we in België met een grote gekleurde parachute spelen en dan kinderen eronder door laten lopen en met een bal op de parachute spelen en dergelijke… maar dan met een laken.

Woensdag 4 maart:
Deze morgen het lager onderwijs bekeken: er waren 5 klassen, van P(primary) 1 t.e.m P5 dus. Het valt op dat de klassen veel kleiner zijn dan de school in Kagando. Er is ook minder materiaal aanwezig voor de kinderen maar de leerkrachten geven wel goed les vond ik persoonlijk. De kinderen krijgen – net zoals in België- ook wiskunde, taal, natuur, beweging,… We hebben alle gegevens van de school genoteerd want de directeur vond het jammer dat we daar nu geen les konden geven, daarom hebben we gezegd dat er misschien volgend jaar studenten kunnen komen… We hebben alvast alle leerkrachten een ‘katho-balpen’ gegeven en ze waren er erg gelukkig mee!
Deze namiddag gingen we Bijbelstudie geven op de pediatrie maar er kwam niemand opdagen… jammer!

Donderdag 5 maart:
Deze voormiddag terug les gegeven in school: ‘matching the same numbers’ en een cijferdictee. De kinderen moesten dus de cijfers en soms het aantal vissen, kopjes,… schrijven/tekenen. Zo zal ik terug (hopelijk) een beter overzicht hebben van wie de cijfers kan schrijven en wie niet. Want overschrijven kunnen de meeste kinderen wel maar dan weten ze niet altijd welk cijfer ze juist overschrijven. In de break eventjes terug naar ‘huis’ geweest omdat Bieke zich niet zo goed voelde en eens naar een ‘deftig’ toilet wou gaan… in school zijn het namelijk zulke Franse toiletten. Na de break terug een ‘dictee’ gegeven maar dan van de letters en hierna klasoverschrijdend beweging gegeven. De kinderen doen dit echt graag en hebben er volgens mij ook echt deugd van om eens goed te lopen en om te leren samen spelen.
Deze namiddag zijn we terug samen naar het weeshuis geweest en we hebben er verschillende balspelletjes gedaan, pictionary gespeeld, een liedje van een slang aangeleerd (i.p.v. de rups pardief pardaf),… Toen we rond 17u gingen vertrekken zagen we dat het kindje van de leerkracht een rare huiduitslag had… we vroegen wat het was maar ze wist het niet. Ze deed er wel zalf aan tegen de jeuk omdat het blijkbaar erg jeukte. We hebben toen maar voorgesteld om er een dokter bij te halen (er logeert een Duitse dokter in het Clayhouse, waar wij ook verblijven) en een halfuurtje later stonden we er dus terug met de dokter mee. We zullen zo snel mogelijk dan de goede medicijnen voor het kindje meedoen naar het weeshuis, nu waren ze namelijk niet meer voorradig in het ziekenhuis. Ik hoop dat het niet zo lang duurt als sommige andere dingen hier want iedereen leeft hier nogal relaxt…

Vrijdag 6 maart:
Vanmorgen terug lesgegeven in het weeshuis, ik heb ‘language’ en ‘reading’ gegeven. Voor ‘language: English’ heb ik de begrippen ‘on’, ‘under’, ‘next to’, ‘behind’ en ‘in front of’ aangeleerd. Ik heb dit gedaan met een liedje uit Piep Kadul dat ik vertaald heb naar het Engels: ‘beertje is mijn lieveling, mijn zachte speelgoedding. Hier de stoel en kijk eens aan, waar beer blijft staan.’ (leve Steef Coorevits, onze muziekleraar in de Katho Tielt) Hierna moeten de kinderen dan dus zeggen waar de beer is: op, onder, naast,… de stoel.
Voor ‘reading’ was het van letter f tot letter p. De kinderen beginnen het alfabet steeds beter te kennen.
In de namiddag hebben we een afspraak met Reverend Benson voor onze bachelorproef en gaan we naar de markt in Kisinga (15 à 20min stappen).