zondag 15 maart 2009

Enkele andere weetjes:

- we zijn een weekend naar Fort Portal geweest en het was erg leuk: we hebben kratermeren gezien, gaan wandelen in de jungle tussen de grotten en een mooie waterval, lekker gegeten, souvenirs gekocht, een warme douche kunnen nemen in de kamer,…

- ik ben te weten gekomen dat er in bepaalde kamers in ons verblijf hier in Kagando ratten zitten… brrr… ik voel me toch al wat minder op mijn gemak

- volgende week is het onze laatste volledige stageweek in school en het weeshuis omdat we hierna mee op outreach gaan en ons bachelorproject zullen uitwerken en afwerken (ik ben nu volop al mijn cadeautjes aan het tellen en classificeren dat ik mee had van thuis voor de kinderen hier in mijn klas)

- van 6 t.e.m. 9 april gaan Bieke, ik en Rommy (verpleegkundige uit Nederland) naar Lake Bunyonyi - - ik heb hier een kaart van Uganda gekocht zodat ik wat kan aanduiden welke stadjes en dergelijke ik al bezocht heb

Stageverslag week 7

Maandag 9 maart:
Vandaag gingen we observeren in het lager onderwijs in Kagando, we hadden ook een afspraak met de directie en de leerkrachten voor onze bachelorproef. Ook zij waren erg positief (gelukkig maar) over onze ideeën en de directeur heeft iets nieuws aangebracht voor onze samenwerking met de ‘nursing school’, ons project rond hygiëne dus: driemaal per jaar (één keer per trimester) een medisch onderzoek doen en 1 keer per jaar activiteiten rond hygiëne per klas. Dit splitsen we het beste op omdat er meer dan 600 kinderen zijn in het totaal, dus in het eerste trimester de drie kleuterklassen en P1 en P2 (dit is dus waar wij aan zullen deelnemen), dan in het tweede trimester P3 en P4 (hier zijn er van elk twee klassen) en in het derde trimester P5, P6 en P7. Ik denk dat dit een heel goed idee is om alles beter te organiseren. We zullen dit eerste laten doorgaan in drie dagen: 1, 2 en 3 april. We zullen wel nog eens moeten nadenken over ons derde voorstel… we hebben dus ons eerste voorstel rond hygiëne die we concreet zullen uitwerken, ons tweede voorstel om met enkele scholen vergaderingen te plannen (één keer per maand) om ideeën, lessen,… uit te wisselen. Ons derde voorstel is om de ‘bibliotheek’ op orde te brengen in de lagere school en deze aan te vullen met prentenboeken en dergelijke en dan ook toegankelijk te maken voor de leerkrachten van de kleuterschool, de verantwoordelijke van het weeshuis,… In de lagere school vonden ze dit een erg goed idee maar tijdens onze vergadering met de leerkrachten van de kleuterschool hoorden we dat het contact tussen de leerkrachten en directie in het lager en het kleuter niet zo goed verloopt… Volgens hen zou dit niet lukken en zouden we beter de prentenboeken en ander materiaal voor het kleuteronderwijs in de kleuterschool plaatsen… we moeten hier dus nog even over nadenken om een goede oplossing te zoeken.

Dinsdag 10 maart:

Vandaag in school de dingen herhaald die de kinderen al kennen: de kleuren, de cijfers, de letters, Engelse woorden,… Als slot heb ik dan een ‘dicteetje’ gegeven van cijfers en letters. Ik heb deze dan ’s avonds verbeterd en ze waren erg goed! Hierna enkele nieuwe begrippen aangebracht: ‘on’ en ‘under’. De kinderen mochten zelf experimenteren met onder de tafels te kruipen, ze mochten op de stoel staan,… Toen ik de opdracht gaf aan een kleuter om op het bord te staan keek hij wel eventjes raar, hij begreep de opdracht dus. Ik heb hem dan maar onder het bord laten zitten i.p.v. er op. Ik heb ook het liedje van ‘beertje is mijn lieveling’ gebruikt uit Piep Kadul (maar dan wel in het Engels dus). Na de speeltijd hebben Bieke en ik klasoverschrijdend een poppenspel gespeeld en hierna was er een bewegingsles met de nieuwe materialen. We hebben namelijk geld gekregen van een Belgische organisatie om schoolmateriaal aan te kopen en hebben al wat bewegingsmateriaal, muziekinstrumenten, balpennen, papier en schriftjes aangekocht. We hebben ook enkele ballen en touwen voor het weeshuis gekocht en deze meteen al gebruikt (zie foto’s). Het is echt heel leuk in het weeshuis, als je nog maar toekomt stormen alle kinderen op je af om je hand vast te pakken en kunnen ze niet wachten tot we onze rugzak opendoen om te beginnen met spelletjes te spelen… We zijn ook achter de medicatie naar het ziekenhuis geweest voor een kindje in het weeshuis.

Woensdag 11 maart:

Vanmorgen heeft het de hele tijd geregend… gelukkig waren er wel veel kinderen in mijn klas: 47. Mijn leraar was er niet maar ja, ik kan het niet allemaal willen hé… De lessen zijn goed gelukt, de kinderen zijn me al goed gewoon en luisteren nu wel. Ik heb de les van gisteren met ‘on’ en ‘under’ herhaald en ‘next to’ eraan toegevoegd. De kinderen hebben hun naam proberen te schrijven in hun schrift en dit lukte van de ene al beter dan van de andere… daarom heb ik dan prentenboeken uitgedeeld voor de kinderen die al klaar waren. Ze kijken hier erg graag in maar ik moet wel goed vooraf zeggen dat ze voorzichtig moeten zijn ermee. Na de break was het terug tijd voor wat muzische activiteiten: ik heb een versje aangeleerd en hierna hebben we alle liedjes die ze kennen eens herhaald (met bewegingen).
In de namiddag zijn we naar pediatrie geweest en we hebben er het poppenspel van ‘het verloren schaap’ gespeeld en enkele liedjes gezongen. De ‘verantwoordelijke’ waarmee we eigenlijk afgesproken hadden om iedere woensdag te gaan was er terug niet maar we hebben gevraagd aan iemand anders om te vertalen.

Donderdag 12 maart:

Ik bracht deze morgen een groeimeter mee naar de klas en gaf een les rond groot, klein, de grootste, groter dan,… In de break werd ik ten huwelijk gevraagd door mijn leerkracht. Hij heeft wel al een vrouw en enkele kinderen maar dat is hier geen probleem zei hij want een man mag namelijk 2 à 3 vrouwen hebben. Hij stelde voor om eerst samen eventjes naar België te gaan om de toestemming van mijn ouders te vragen en hen enkele geiten te geven en hierna samen terug te keren naar Afrika om te trouwen. Ik heb gezegd dat het allemaal erg vriendelijk was maar dat ik toch denk dat mijn ouders dat niet zo leuk zouden vinden en dat ik bovendien een vriend heb in België.
Na de break hebben Bieke en ik het verhaal van ‘de verloren zoon’ uitgebeeld en hierna konden de kinderen dit zelf eventjes proberen in de klas. Deze namiddag deden we terug verschillende activiteiten in het weeshuis en we hebben onze tweede mat gekregen… een mevrouw van het weeshuis maakt deze namelijk zelf en we hebben er enkele gekocht voor in school.

Vrijdag 13 maart:

Vandaag naar Kasese geweest om een lerarenopleiding te bekijken (op Afrikaans tempo en met voorafgaand gebed) en het was echt interessant. We hadden wel maar laat door dat het werkelijk een lerarenopleiding was want het was in een kleuterschool. Daar was er dus gewoon – naast de kleuterlokalen- een klas met studenten kleuterleidsters. Ik vond dit erg goed want ze moeten niet ver voor hun stage en zien hele dagen de realiteit. Bovendien was het ook interessant voor ons om zo de lerarenopleiding kleuteronderwijs en nog een andere kleuterschool te zien. Ik zou het persoonlijk zalig vinden om een lerarenopleiding te volgen in de kleuterschool! Deze middag zijn we terug gaan eten in ‘Margherita’s’, een hotel in Kasese waar je heerlijk kunt eten. In de namiddag hadden we nog wat tijd om boodschappen te doen en souvenirs te kopen.