zaterdag 14 februari 2009

Het Ugandese leven...

Ondertussen al helemaal ingeburgerd in het Ugandese leventje… Het is aanpassen maar wel leuk. Gelukkig is er al wat minder regen want in het begin hebben we toch vaak regen gehad. Voorlopig is het hier nu warm, alleen ’s avonds en/of ’s nachts soms regen.

Er zijn hier nu ook al drie studenten van verpleegkunde en het is leuk, we leren ook veel van elkaar (twee studenten vroedvrouwen en 1 student pediatrisch verpleegkunde). Zij hebben al bijna allemaal een rok laten maken en ik heb nu pas textiel gekocht om er dan ook één te laten maken. (ik wou eerst het resultaat eens zien)

Normaal gezien zullen we vanaf volgende week internet hebben omdat we zelf een modem en dergelijke gaan kopen, er is hier namelijk nog steeds geen internet.

Zondag gaan we naar de watervallen, het is wel lang wandelen maar het schijnt dat het de moeite waard is… ik ben benieuwd! Volgende week dinsdagmiddag vertrekken we dan naar het ‘Queen Elisabeth Park’ tot woensdagmiddag, we doen er safari met de boot en met een minibusje.

Ons weekschema tot eind april:

- iedere morgen naar de kerk ‘chapel’ van 8u tot 8.30u en de zondag tot 10u

- van maandag tot en met donderdagmorgen les geven in de kleuterschool

- vrijdagmorgen les geven in het weeshuis

- dinsdagnamiddag en donderdagnamiddag afwisselend activiteiten geven in het weeshuis en privéles geven aan ‘Sjalom’

woensdagnamiddag Bijbelstudie geven in de pediatrie.

Stageverslag week 3

Maandag 9 februari 2009: Vanmorgen de hele voormiddag terug zelf les gegeven. Voor de break heb ik mijn ‘kentekens’ geïntroduceerd. Ik heb deze gemaakt met gekleurd papier en met de cijfers van 1 tot tien, dit is dan ook terug een herhaling om de kleuren en de cijfers te kennen. Hun namen staan er ook op want anders duurde het echt lang vooraleer alle schriftjes steeds uitgedeeld waren (met 55 kinderen en als je dan hun naam maar half kan lezen of uitspreken…). In de speeltijd hebben Bieke en ik muzische activiteiten gegeven, het was erg leuk. Na de break was mijn leraar er niet omdat hij een afspraak had met de andere leerkrachten en het schoolhoofd en Miet voor onze evaluatie. De kinderen waren superwild en het was echt helemaal niet leuk… Doordat de leraar er niet was kon er ook niemand vertalen, dus de kinderen begrepen niet goed wat de bedoeling was,… Ik was echt ontgoocheld.

Dinsdag 10 februari 2009: Vandaag terug les gegeven, het was erg leuk. Ik had de kinderen wat meer in groepjes opgesplitst voor de cijfers omdat er een heel groot verschil is: sommige kinderen oefenen nog met de nul en één om te schrijven, de anderen schrijven al tot 15… Ik heb ook een les gegeven rond de kleuren, dit vonden ze erg leuk. Het verhaal van ‘het verloren schaap’ viel ook erg in de smaak, de leraar vond deze activiteit ook fantastisch omdat het een Bijbelverhaal was… We hebben vandaag ook geproefd naar de ‘porredge’ in school (dit drinken de kinderen en leerkrachten in de speeltijd) maar het was echt niet lekker. Het smaakt totaal niet naar chocolademelk zoals ik eerst dacht!

Deze namiddag ben ik les gaan geven naar de dochter van de dokter: ‘Sjalom’. De dokter hadden we gezien toen we de eerste keer Bijbelstudie hadden gevolgd in zijn huis de donderdagavond en enkele dagen nadien kwam hij dan vragen of we het zouden zien zitten om zijn dochtertje les te geven thuis. Ze spreekt namelijk goed Engels en een andere Afrikaanse taal dan hier… daarom laten ze haar hier nog niet naar school gaan. Ze is 3,5 jaar en heeft duidelijk haar eigen willetje. Het was ook helemaal anders dan de 55 kleuters in de klas!

Woensdag 11 februari 2009: Vanmorgen heb ik de cijfers en de kleuren herhaald in de klas en een muzische activiteit gegeven. Dit lukte goed en ik voel wel dat de kinderen ook meer respect voor me krijgen. In het begin was het soms wat moeilijker omdat ze niet zo goed Engels spreken (en me dus vaak niet begrijpen) en me nog meer zagen als ‘de witte’… nu begin ik al wat meer als ‘leerkracht’ bekeken te worden. Deze namiddag zijn we terug naar de pediatrie geweest (zoals elke woensdag) om er een verhaal te vertellen en wat te zingen.

Donderdag 12 februari 2009: We zijn na de kerk (elke dag van 8u tot 8.30u) met een minibusje naar Kasese vertrokken om er een school van het buitengewoon onderwijs te bekijken. Eerst naar de coördinator geweest van alle scholen en deze mevrouw liet Miet vragen noteren dat we moesten stellen in de school… onze voorbereide vragen waren blijkbaar niet zo goed ofzo. Hierna vertrokken we dus naar een school, het is helemaal niet te vergelijken met het Buo in België! De kinderen zijn ingedeeld volgens niveau maar in één klas zitten zowel kinderen met een auditieve, visuele als mentale beperking samen. Erg interessant dus om les te geven! De kinderen krijgen ook wel nog extra begeleiding dan, om bijvoorbeeld braille te leren en dergelijke.

Vrijdag 13 februari 2009: Deze morgen voor de eerste keer les gaan geven in het weeshuis (vanaf nu elke vrijdagmorgen) samen met Bieke. We hebben elk twee lessen voor onze rekening genomen en dan samen het vrij spel begeleid. Het valt ook niet echt te vergelijken met een kleuterklas, het is leerstof eerste leerjaar: vooral de cijfers en letters leren. Er zijn ongeveer 15 kinderen om les aan te geven, de anderen zijn nog te klein. Er is zelfs een kindje van 5maanden in het weeshuis… de mama is gestorven enkele uren na de bevalling en de papa is er ook niet meer.

donderdag 12 februari 2009

Stageverslag week 2

Maandag 2 februari: Vandaag konden we kennismaken met alle leerkrachten en de lokalen aan de binnenkant zien. We waren ook erg benieuwd hoeveel kinderen er nu precies in elke klas gingen zitten. Omdat we nog niet wisten in welke klas we het best stage zouden doen besloten we om alledrie (Bieke, Miet en ik) in een andere klas te observeren. Nadat Miet in de ‘Baby class’ (de jongsten) geobserveerd had was snel duidelijk dat de kinderen hier nog bijna geen woord Engels verstonden en zeker niet spraken. Ik heb eerst geobserveerd in de ‘Middle Class’ en na de speeltijd (break) in de ‘Upper class’. Er zijn dus drie kleuterklassen met elk zijn leerkracht. Er is ook nog een verantwoordelijke voor de kleuterschool: Sarah. Boven haar staat dan nog de directeur van de ganse school (lager en kleuter). Het was erg interessant om te observeren en deze avond besloten Bieke en ik dat ik in de ‘Middle class’ en Bieke in de ‘Upper class’ ging stage doen.

Dinsdag 3 februari: Vandaag ging ik een hele dag observeren in de ‘Middle class’ omdat ik vanaf morgen zou starten met mijn effectieve lessen geven maar ik heb eigenlijk vanmorgen al bijna de hele morgen moeten les geven… Dit is uiteraard helemaal anders dan de kleuterschool bij ons: in de klas staan banken en een bord. De kinderen hebben allemaal 1 schriftje en sommige kinderen twee of meerdere. Je kan het eigenlijk het best vergelijken met het eerste leerjaar. De kinderen leren er vooral Engels spreken en de voornaamste lessen zijn de letters (en hierna woordjes) en de cijfers leren herkennen, lezen en schrijven. De school start hier om 8.30u en de lessen beginnen rond 9u. Dan is er break van ongeveer 10.15u tot ongeveer 11u (dit loopt vaak wat uit) en krijgen de kinderen dus de kans om te spelen. Nadien moeten ze allemaal hun handen wassen en krijgen ze dan een beker met een soort dikke chocolademelk- pudding in en een koek. De les eindigt rond 12u -12.15u. In de namiddag gebeurt het soms dat er kinderen mogen/moeten terugkomen om bijles te krijgen.

Woensdag 4 februari: Ik heb vandaag een ‘onthaal’ proberen te doen in de klas met de introductie van een kalender. Het was heel leuk en de kinderen keken echt met grote ogen naar de kalender. Ook mijn mentor (een man) vroeg nadien drie keer of ik wel zeker was dat ik de kalender in de klas ging laten… Ik heb ook een les gegeven met de eerste drie letters van het alfabet en een muzische les waarbij ik verschillende liedjes heb gezongen zoals ‘If you happy and you know it’, ‘Head, shoulders knees and toes’,…

Deze namiddag zijn we terug naar de pediatrie geweest om ‘Bijbelstudie’ te geven. Dit waren terug enkele liedjes zingen en klappen en een verhaal uitbeelden.

Donderdag 5 februari: Vandaag terug onthaal gegeven en nog een andere kleine scheurkalender geïntegreerd, zo waren de kinderen ook bezig met de cijfers. Ik heb ook een soort testje proberen af te nemen omdat het echt moeilijk is om een zicht te krijgen op de beginsituatie van de kinderen. Ik heb meestal rond de 55 kleuters (4-5 jarigen) en er is echt een heel groot verschil! Sommige kinderen kunnen al schrijven van 0 tot 10 en anderen zijn nog bezig met de 0 en 1 aan het oefenen… Differentiëren is dus de boodschap maar dit vraagt wel wat werk met zoveel kinderen! Ik heb daarom al heel wat gemaakt deze week: telkaarten, kentekens voor op hun schriften (omdat ik hun namen moeilijk begrijp), tekeningen met de letters van het alfabet,… Vanaf volgende week starten we ook met privéles te geven aan de 3,5 jarige dochter van de lokale dokter en les en activiteiten te geven in het weeshuis. Werk genoeg! Maar toch ook wat proberen te genieten natuurlijk.