donderdag 12 februari 2009

Stageverslag week 2

Maandag 2 februari: Vandaag konden we kennismaken met alle leerkrachten en de lokalen aan de binnenkant zien. We waren ook erg benieuwd hoeveel kinderen er nu precies in elke klas gingen zitten. Omdat we nog niet wisten in welke klas we het best stage zouden doen besloten we om alledrie (Bieke, Miet en ik) in een andere klas te observeren. Nadat Miet in de ‘Baby class’ (de jongsten) geobserveerd had was snel duidelijk dat de kinderen hier nog bijna geen woord Engels verstonden en zeker niet spraken. Ik heb eerst geobserveerd in de ‘Middle Class’ en na de speeltijd (break) in de ‘Upper class’. Er zijn dus drie kleuterklassen met elk zijn leerkracht. Er is ook nog een verantwoordelijke voor de kleuterschool: Sarah. Boven haar staat dan nog de directeur van de ganse school (lager en kleuter). Het was erg interessant om te observeren en deze avond besloten Bieke en ik dat ik in de ‘Middle class’ en Bieke in de ‘Upper class’ ging stage doen.

Dinsdag 3 februari: Vandaag ging ik een hele dag observeren in de ‘Middle class’ omdat ik vanaf morgen zou starten met mijn effectieve lessen geven maar ik heb eigenlijk vanmorgen al bijna de hele morgen moeten les geven… Dit is uiteraard helemaal anders dan de kleuterschool bij ons: in de klas staan banken en een bord. De kinderen hebben allemaal 1 schriftje en sommige kinderen twee of meerdere. Je kan het eigenlijk het best vergelijken met het eerste leerjaar. De kinderen leren er vooral Engels spreken en de voornaamste lessen zijn de letters (en hierna woordjes) en de cijfers leren herkennen, lezen en schrijven. De school start hier om 8.30u en de lessen beginnen rond 9u. Dan is er break van ongeveer 10.15u tot ongeveer 11u (dit loopt vaak wat uit) en krijgen de kinderen dus de kans om te spelen. Nadien moeten ze allemaal hun handen wassen en krijgen ze dan een beker met een soort dikke chocolademelk- pudding in en een koek. De les eindigt rond 12u -12.15u. In de namiddag gebeurt het soms dat er kinderen mogen/moeten terugkomen om bijles te krijgen.

Woensdag 4 februari: Ik heb vandaag een ‘onthaal’ proberen te doen in de klas met de introductie van een kalender. Het was heel leuk en de kinderen keken echt met grote ogen naar de kalender. Ook mijn mentor (een man) vroeg nadien drie keer of ik wel zeker was dat ik de kalender in de klas ging laten… Ik heb ook een les gegeven met de eerste drie letters van het alfabet en een muzische les waarbij ik verschillende liedjes heb gezongen zoals ‘If you happy and you know it’, ‘Head, shoulders knees and toes’,…

Deze namiddag zijn we terug naar de pediatrie geweest om ‘Bijbelstudie’ te geven. Dit waren terug enkele liedjes zingen en klappen en een verhaal uitbeelden.

Donderdag 5 februari: Vandaag terug onthaal gegeven en nog een andere kleine scheurkalender geïntegreerd, zo waren de kinderen ook bezig met de cijfers. Ik heb ook een soort testje proberen af te nemen omdat het echt moeilijk is om een zicht te krijgen op de beginsituatie van de kinderen. Ik heb meestal rond de 55 kleuters (4-5 jarigen) en er is echt een heel groot verschil! Sommige kinderen kunnen al schrijven van 0 tot 10 en anderen zijn nog bezig met de 0 en 1 aan het oefenen… Differentiëren is dus de boodschap maar dit vraagt wel wat werk met zoveel kinderen! Ik heb daarom al heel wat gemaakt deze week: telkaarten, kentekens voor op hun schriften (omdat ik hun namen moeilijk begrijp), tekeningen met de letters van het alfabet,… Vanaf volgende week starten we ook met privéles te geven aan de 3,5 jarige dochter van de lokale dokter en les en activiteiten te geven in het weeshuis. Werk genoeg! Maar toch ook wat proberen te genieten natuurlijk.

Geen opmerkingen: