zaterdag 14 februari 2009

Stageverslag week 3

Maandag 9 februari 2009: Vanmorgen de hele voormiddag terug zelf les gegeven. Voor de break heb ik mijn ‘kentekens’ geïntroduceerd. Ik heb deze gemaakt met gekleurd papier en met de cijfers van 1 tot tien, dit is dan ook terug een herhaling om de kleuren en de cijfers te kennen. Hun namen staan er ook op want anders duurde het echt lang vooraleer alle schriftjes steeds uitgedeeld waren (met 55 kinderen en als je dan hun naam maar half kan lezen of uitspreken…). In de speeltijd hebben Bieke en ik muzische activiteiten gegeven, het was erg leuk. Na de break was mijn leraar er niet omdat hij een afspraak had met de andere leerkrachten en het schoolhoofd en Miet voor onze evaluatie. De kinderen waren superwild en het was echt helemaal niet leuk… Doordat de leraar er niet was kon er ook niemand vertalen, dus de kinderen begrepen niet goed wat de bedoeling was,… Ik was echt ontgoocheld.

Dinsdag 10 februari 2009: Vandaag terug les gegeven, het was erg leuk. Ik had de kinderen wat meer in groepjes opgesplitst voor de cijfers omdat er een heel groot verschil is: sommige kinderen oefenen nog met de nul en één om te schrijven, de anderen schrijven al tot 15… Ik heb ook een les gegeven rond de kleuren, dit vonden ze erg leuk. Het verhaal van ‘het verloren schaap’ viel ook erg in de smaak, de leraar vond deze activiteit ook fantastisch omdat het een Bijbelverhaal was… We hebben vandaag ook geproefd naar de ‘porredge’ in school (dit drinken de kinderen en leerkrachten in de speeltijd) maar het was echt niet lekker. Het smaakt totaal niet naar chocolademelk zoals ik eerst dacht!

Deze namiddag ben ik les gaan geven naar de dochter van de dokter: ‘Sjalom’. De dokter hadden we gezien toen we de eerste keer Bijbelstudie hadden gevolgd in zijn huis de donderdagavond en enkele dagen nadien kwam hij dan vragen of we het zouden zien zitten om zijn dochtertje les te geven thuis. Ze spreekt namelijk goed Engels en een andere Afrikaanse taal dan hier… daarom laten ze haar hier nog niet naar school gaan. Ze is 3,5 jaar en heeft duidelijk haar eigen willetje. Het was ook helemaal anders dan de 55 kleuters in de klas!

Woensdag 11 februari 2009: Vanmorgen heb ik de cijfers en de kleuren herhaald in de klas en een muzische activiteit gegeven. Dit lukte goed en ik voel wel dat de kinderen ook meer respect voor me krijgen. In het begin was het soms wat moeilijker omdat ze niet zo goed Engels spreken (en me dus vaak niet begrijpen) en me nog meer zagen als ‘de witte’… nu begin ik al wat meer als ‘leerkracht’ bekeken te worden. Deze namiddag zijn we terug naar de pediatrie geweest (zoals elke woensdag) om er een verhaal te vertellen en wat te zingen.

Donderdag 12 februari 2009: We zijn na de kerk (elke dag van 8u tot 8.30u) met een minibusje naar Kasese vertrokken om er een school van het buitengewoon onderwijs te bekijken. Eerst naar de coördinator geweest van alle scholen en deze mevrouw liet Miet vragen noteren dat we moesten stellen in de school… onze voorbereide vragen waren blijkbaar niet zo goed ofzo. Hierna vertrokken we dus naar een school, het is helemaal niet te vergelijken met het Buo in België! De kinderen zijn ingedeeld volgens niveau maar in één klas zitten zowel kinderen met een auditieve, visuele als mentale beperking samen. Erg interessant dus om les te geven! De kinderen krijgen ook wel nog extra begeleiding dan, om bijvoorbeeld braille te leren en dergelijke.

Vrijdag 13 februari 2009: Deze morgen voor de eerste keer les gaan geven in het weeshuis (vanaf nu elke vrijdagmorgen) samen met Bieke. We hebben elk twee lessen voor onze rekening genomen en dan samen het vrij spel begeleid. Het valt ook niet echt te vergelijken met een kleuterklas, het is leerstof eerste leerjaar: vooral de cijfers en letters leren. Er zijn ongeveer 15 kinderen om les aan te geven, de anderen zijn nog te klein. Er is zelfs een kindje van 5maanden in het weeshuis… de mama is gestorven enkele uren na de bevalling en de papa is er ook niet meer.

Geen opmerkingen: