zaterdag 21 februari 2009

Stageverslag week 4

Maandag 16 februari:
Iedere morgen start ik dus met een onthaal: elkaar groeten, een lied zingen, samen de kinderen tellen en de kalenders in orde brengen. Hierna heb ik (voor de break) een les gegeven rond zichzelf voorstellen. Ik heb dit ingeleid door mijn handpop voor te stellen en hierna mezelf voor te stellen. Ik had foto’s mee van mijn gezin en ik wou dat ze dit echt ook gezien hadden… het was namelijk onvoorstelbaar mooi! De kinderen keken heel aandachtig naar de foto’s en herhaalden dan de namen van mijn zussen en ouders… Het pakte me echt. Hierna heb ik nog eens mijn gezin getekend op het bord want de kinderen mochten dan ook allemaal hun gezin tekenen op een blad en zo was dit dus nog duidelijker. Ze deden dit heel erg graag want ze tekenen hier anders bijna nooit. Nadien mochten er dan enkele kinderen zich luidop voorstellen. Ik vroeg enkele vragen zoals: wat is je naam, hoe oud ben jij, heb je broers/zussen, hoeveel, wat is hun naam,… Na de break heb ik voor de eerste keer een soort ‘hoekenwerk’ geprobeerd. Er speelden groepjes memory, domino, anderen konden tekenen, puzzelen en de kinderen die nog het meest moeite hebben met de letters en cijfers moesten hiervoor oefeningetjes maken. Het was een beetje chaotisch omdat ze dit nog nooit eerder hebben gedaan maar ik ben er zeker van dat het zal verbeteren! (leve mijn positieve ingesteldheid…)
Deze namiddag naar ‘Reverend Benson’ geweest omtrent onze bachelorproef. Hij was erg enthousiast en we hebben verschillende namen gekregen van andere mensen om dan ons project meer vorm te geven.


Dinsdag 17 februari:
Deze morgen eerst terug onthaal gedaan en hierna eens het alfabet en de cijfers herhaald. Ik liet ook terug enkele kinderen zich voorstellen want ze zijn het wat gewoon om de leraar na te zeggen maar vaak begrijpen ze dan de boodschap niet… zo zeiden er ook enkele kinderen ‘My name is Karen’ of gisteren ‘I have two sisters: Lynn and Jill’… dit was dus niet echt de bedoeling. Hierna hebben we tot aan de break klas overschrijdend muzische gegeven buiten: middle class en upper class. Dit deden de kinderen echt graag en ik heb er zelf ook van genoten. Je hoorde de muziek wel niet goed en ik kon niet zo goed meezingen omdat mijn keel erg veel pijn deed (waarschijnlijk van enkele dagen slecht te slapen) maar God zag dat het goed was! (je merkt wel dat ik hier iedere morgen naar de kerk ga hoor…)


Donderdag 19 februari:
Voor de break heb ik wat ‘getest’ welke kinderen wat al goed en minder goed kunnen van de leerstof dat ik tot nu toe gegeven heb. Zo mochten er kinderen zichzelf komen voorstellen, het juiste kleur zeggen, een cijfer of letter aantonen of op het bord schrijven, vissen bijtekenen of wegvegen in het meer op het bord (naar aanleiding van een Engels telliedje over een vis), gooien met de dobbelsteen en het aantal ogen tellen,… De kinderen die het goed kenden of hun best deden kregen een ‘flower’ op hun hand. Ik tekende dit gewoon met balpen op hun hand maar ze glunderden echt en het verhoogde zeker de betrokkenheid! In de break zei de mentor dat hij naar huis ging maar dat ik maandag dan maar moest zeggen wie er ‘stout’ geweest was en hij ging ze dan straffen (slaan).
Na de break heb ik terug het ‘hoekenwerk’ gedaan zodat de kinderen de kans kregen om ook eens een ander spel te doen. Ik had deze keer ook heel wat prentenboeken mee dus twee groepjes (van ongeveer acht kinderen) konden kijken in de boeken, de anderen speelden memory, domino, puzzelden. Er mochten ook twee kinderen gooien met de dobbelsteen naar elkaar en de ogen steeds tellen en iemand met de handpop spelen. Sommige kinderen profiteerden er wat van dat de leerkracht er niet was maar ik heb deze dan es apart genomen… ik ben namelijk niet van plan om maandag enkele namen van kinderen te noemen aan de leraar.
n de namiddag ben ik van 15u tot 16.30u naar het weeshuis geweest om er activiteiten te geven… het was zo plezant! Die kleintjes weten echt hoe je hart te stelen hoor… Ik heb een verhaal voorgelezen, spelletjes met de dobbelsteen gedaan, kringspelletjes gespeeld,…


Vrijdag 20 februari:
Deze voormiddag les gegeven in het weeshuis met Bieke: de cijfers schrijven, de letters lezen en schrijven en de vier hoofdkleuren aangeleerd: geel, groen, rood en blauw. Dit laatste heb ik gedaan met ballonnen en het liedje uit Piep Kadul: ‘Weet je welke kleur’ dat ik vertaald heb. We hebben terug een leuke tijd gehad en voor we het wisten was het 12.30u. Dit weekend voorbereiden voor volgende week, reflecties maken, nadenken hoe we onze bachelorproef zullen uitwerken,…

Geen opmerkingen: